Защо децата се карат и какво да правят родителите с това

Pixabay

Кавгите между децата възникват по същите причини като и сред възрастните.

Ето защо децата се карат и какво да правят родителите с това.

Първо, когато картината на света на един човек не съвпада с картината на света на втория. Второ, когато нуждите не са задоволени. Нека разгледаме тези причини по-подробно.

 

Типична картина на детската площадка: момчето Петьо много иска да играе с колички с момчето Васил, а Васил отказва, защото той много иска да играе на войници.

Конфликтът възниква, когато децата се опитват да се принудят взаимно да правят това, което искат. Това е реално несъответствие на светогледите.

 

Друга типична картина: момчето Петьо вижда колата на момчето Васил и веднага иска същата. Тъй като не е научен да преговаря, той ще отиде и ще започне да я дърпа, за да задоволи нуждата си. Има конфликт.

 

Как да научите детето си да разрешава конфликтите

Обясняваме на децата, че в действителност никой на никого не е длъжен. Васил е свободен да не играе с Петьо, а Петьо е свободен да не бъде приятел с Васил.

Учим децата да изграждат диалог, да преговарят за взаимни изгоди. Например, „Хайде сега да играем с теб на войници, както искаш, и после ще играем на коли“. Или: „Хайде да се сменим за малко. Аз ще си играя с твоята кола, а ти с моята.“

 

Учим се да изграждаме причинно-следствени връзки. Например Васил винаги се отзовава на моите призиви да играем заедно, забавляваме се заедно, което означава, че имаме общи интереси и картини за света и ни е полезно да бъдем приятели.

И ако винаги тръгвам след Васил и го моля да играе с мен, а той винаги ми отказва, тогава се питаме: Имам ли нужда от Васил? Няма ли да е по-добре да поканим Петьо за играта?

 

Като цяло е добре да научим децата да разбират, че причинно-следствената връзка винаги работи във формата „ти – на мен, аз – на теб“. И тогава правим изводи. Оказва се, че не винаги е необходимо да се обиждаме на някого. В крайна сметка негодувание е, когато са се отнесли несправедливо с мен.

 

Съответно, колкото по-добре детето разбира правилата на този свят, толкова повече осъзнава, че не става въпрос за несправедливост, а за несъответствие на интереси.

Тоест, ако вашите интереси не съвпадат с моите, това не означава, че постъпвате несправедливо спрямо мен. Просто в момента имате други цели и задачи.

 

Но има едно голямо предупреждение. Ако самите родители имат предразположеност към негодувание, тогава те никога няма да научат детето си да не се обижда. Затова първо трябва да се справите с проблемите си и след това да научите детето на стратегии за взаимоотношения.