„Комплексът на студената майка“: Как липсата на любов в детството се отразява на тялото и ума ни

Липсата на внимание от най-близкия човек играе важна роля в целия последващ живот на детето. Това отношение може да промени сценария на съдбата завинаги. Какви здравословни и психически проблеми могат да получат необичаните деца?

Тези, които страдат от проблеми в живота, често говорят за неприязън в детството и последствията от това. Обвиняването за всички неуспехи и проблеми на възрастен човек заради „студена“ майка е погрешно. Но липсата на любов от най-близкия човек в живота, дори и да не се проявява пряко и очевидно, се усеща остро от всяко дете. Това включва липсата на тактилен контакт, добри думи и подкрепа в трудни моменти. Детето ясно разбира, че в един момент родителят просто е спрял да го обича или може би никога не го е обичал.

 

Как се чувства детето?

Липсата на майчина любов е истинска трагедия за детето. То се ражда с единствената нагласа, която осигурява оцеляването на организма: „Аз съм малък, искам да бъда обичан“. Новороденото очаква благоприятна психо-емоционална среда, грижа и комфорт около себе си. То изисква да бъде хранено, възпитавано, обгрижвано не само с храна, но и с позитивизъм и да му се помага по всякакъв начин да порасне.

 

Когато детето е изправено пред дефицит на внимание, се задейства алармена система, която чрез работата на мозъчните неврони активира допълнителни функции, например крещи. Това е сигнал, че бебето е гладно, че не получава достатъчно майчина топлина. Любовта тук действа като еквивалент на телесно-емоционален контакт. Веднага след като майката вземе бебето на ръце и осигури близък физически контакт, бебето се успокоява. Свързва се и със стимулиране на кърменето.

 

Местни и чуждестранни педиатри са единодушни в мнението си, че детето жизнено се нуждае от психо-емоционално взаимодействие с майка си от първите минути след раждането. Жената трябва да прекарва възможно най-много време с бебето си, но в същото време да не забравя за почивката и възстановяването на вътрешните ресурси.

 

Без майка детето ще бъде в състояние на силен стрес. Известно е, че децата, които рано са останали без майчина грижа, растат по-зле и имат характеристики на психо-емоционалното развитие. Могат да се разграничат три нива на отхвърляне: липсата на любов след раждането, кризата от три години и окончателното прекъсване в юношеството.

 

Свързани с възрастта характеристики на отговора на липсата на любов

Бебета

През първите шест месеца майката трябва да общува с бебето, да участва колкото е възможно повече в неговия растеж и развитие и да осигури безопасна среда. Ако майката е студена и дистанцирана, тогава детето включва тревожни модели за своето оцеляване. Цялата система за реакция се преустройва, започва дезадаптация на вегетативната нервна система, започва свръхстимулация на хипоталамо-хипофизно-надбъбречната ос и надбъбречните жлези се активират. Мобилизира се ресурс, за да се използва вик, за да се привлече вниманието и да се получи това, което се изисква. И не винаги е храна, а например гласът на майката и нейните уютни прегръдки.

 

Деца в предучилищна възраст

Майката помага на своя син или дъщеря да изпита първите си чувства и емоции, да се справи с тях и да ги разбере. Играе ключова роля в развитието на физическите усещания, запознава детето с тялото му, учи го да чува и правилно да интерпретира телесните сигнали. Въпреки това, много често майките не обръщат нужното внимание на това. Само когато бебето започне да се ядосва, да показва възмущение, да играе, да се държи лошо или да е капризно, възрастните си спомнят за неговото съществуване. Случва се да започнат да крещят и да потискат емоциите на децата по всякакъв възможен начин, опитвайки се бързо да разрешат проблема.

 

Трябва да разберем, че проявата на чувства не е проблем, а най-важният етап от психо-емоционалното съзряване на човек.

 

Липсата на любов не винаги означава ниско ниво на грижа. Майката продължава да изпълнява официалните си ритуали, следейки бебето да е чисто и нахранено. Вътре обаче то развива сериозна травма на отхвърляне, която в психосоматиката се нарича „дупка в гърдите“. Това е незаздравяващата рана на необичано дете, ужасно чувство, че е родено напразно.

 

Ученици и тийнейджъри

Най-трудният период настъпва, когато майките напускат децата си – тръгват си метафорично, психоемоционално. Това по същество е пубертет в пубертета. Детето в тази ситуация преживява пълно преструктуриране на своята личност. Милата и подкрепяща фигура на майката осигурява по-нататъшното му хармонично развитие. Това се случва постепенно, преодолявайки дълъг път на формиране на характера.

 

Ако няма майка, тогава децата имат чувството, че никому не са необходими, особено когато са капризни и се държат лошо. Освен това, дете от 3 до 10 години ще се опита с всички сили да спечели любовта на майка си, но тийнейджър няма да направи това. Той ще изпадне в дълбоко отхвърляне на света и себе си с последващо формиране на автоагресия. Майка му не го приема, той също не приема себе си и това предизвиква гняв и вълни от негативизъм.

 

Липса на любов: тъжни последици

Има много възрастни, които не харесват децата и не се разпознават лесно в тълпата. Има погрешно схващане, че такива хора се виждат отдалеч, но това е мит. Всъщност те се компенсират, което може да се изрази по различни начини.

 

Психологически прояви

Някои психо-емоционални промени не могат да бъдат изключени: безсъние, хиперконтрол, метеочувствителност, повишена емпатия или изолация, повишено ниво на автоагресия, систематично потискане на емоциите, алекситимия (неспособност да се опишат собствените емоции. –  Ред. ). Детската травма причинява склонност към:

 

  • работохолизъм,
  • безпокойство,
  • постигане на резултати на всяка цена, дори с риск за здравето,
  • желанието да се поставят на олтара болни отношения с недостойни партньори. Такива съюзи още повече увреждат душата и влошават миналото, отровено от липсата на любов.

 

Медицински проблеми

Такова преживяване води до повишаване на общото ниво на тревожност с последващо развитие на класическа психосоматоза:

 

  • бронхиална астма,
  • дисфункция на червата,
  • синдром на хронична мускулна болка,
  • главоболие,
  • напрежение под формата на бруксизъм,
  • повишено общо възпаление в тялото,
  • появата на проблеми с женската репродуктивна система, цистит,
  • ставни заболявания, които не могат да бъдат лекувани с лекарства ,
  • хронични автоимунни заболявания и други състояния, изискващи консултация с лекар, психолог или психотерапевт.

 

Как да се лекува?

Ако травматичните състояния продължават дълго време и няма възможност за справяне с тях, могат да възникнат по-сериозни заболявания, които първоначално се лекуват от лекар. Интегрираният подход включва изучаване на опита на децата, включително дефицита на майчина любов. Предпоставка за успешна терапия е авторегулацията, тоест развитието на умения за управление на емоционалната интелигентност. Без него всичко останало няма да се побере в един пъзел.

 

„Студеният комплекс на майката“ образува истинска вътрешна пукнатина, чието излекуване е възможно едва много по-късно, когато нелюбимото дете порасне и разбере състоянието си, обобщава психологът Екатерина Тур. „Под пластовете болка и отчуждение той ще види проблема с очите на възрастни, ще види и ще се обикне. Именно с това светло чувство започва една нова история в живота на един човек.”